Het jaar 2019 is weer voorbijgevlogen. Voor Jessica Weeren en Sjoerd van Dijk van 3AMI | Online Zichtbaarheid tijd om terug te kijken naar opvallende zaken van afgelopen jaar in ‘online media land’. Maar ook zeker naar wat we komend jaar kunnen verwachten op het gebied van vormgeving, zoekmachine optimalisatie en gebruikerservaring.
Elk bedrijf wil goed gevonden worden en online een gelikte website aan de gebruiker kunnen presenteren. Mooie vormgeving en een goede gebruiksvriendelijkheid zijn niet meer weg te denken in het optimaliseren voor zoekmachines zoals Google (marktaandeel van 92% op desktop en 98% op mobiel).
‘De homepage is niet dé belangrijkste pagina van je website.’
Belangrijk hierbij is om ook te kijken naar de toekomst en je eigen website te blijven ontwikkelen. Jessica: “Trends zijn leuk, maar werken niet voor elke website. Wij kijken meer naar de lange termijn en naar de blijvende trends voor de komende 4-5 jaar en/of het de gebruiksvriendelijkheid ten goede komt.” Sjoerd vult aan: “Daarnaast moet je met je website wél meegaan in alle ontwikkelingen op het gebied van zoekmachines. Als bijvoorbeeld Google een wijziging in het algoritme doorvoert dan moet je hierin meegaan om je concurrenten voor te zijn.”
Tips en trends voor 2020
Er zijn een aantal opvallende trends die we in 2019 zagen maar die ook in 2020 terugkomen. De meest waardevolle ‘tips and trics’ voor 2020 heeft 3AMI op een rij gezet:
- Micro animaties: kleine simpele animaties op je website of social media berichten die de aandacht van de gebruiker trekt.
- Gradients: je zag het in 2019 ook al, kleurverlopen in het ontwerp. In 2020 zal dit verder ingezet gaan worden, ook op kleine subtiele plekken. Zoals bij knoppen of lijnen.
- Google update BERT: deze Google functie zorgt ervoor dat je minder ‘kromme’ zinnen ziet terugkomen, maar je toch op de juiste manier je zoekterm kunt verwerken op je website. Zoals: ‘Wij hebben mooie portemonnees gemaakt van leer’, BERT begrijpt dat je hierbij target op het zoekwoord ‘portemonnees leer’. Alles met als doel: meer gebruiks-gemak van de zoekmachine voor de gebruiker.
- Check op welk apparaat je doelgroep je website bezoekt. Voor B2C is ‘Mobile first’ de absolute winnaar. B2B zal hierin naar verwachting minder hard meegaan. Optimaliseer altijd je website voor de doelgroep, vooral zoekmachines kijken hier nu nog meer naar dan ooit.
- Ontwerp voor je duim: Wordt er door je doelgroep voor het grootste deel gebruik gemaakt van mobiel? Zorg dan dat op mobiele apparaten de navigatie en knoppen op ‘duim-hoogte’ zitten. Merendeel van de gebruikers bedient de mobiel namelijk met zijn duim.
- Donkere modus: op onze smartphone kennen we het al. Na een bepaald tijdstip veranderen apps in een donkere modus, welke rustiger is voor je ogen. Websites zijn vaak nog wit, wat in de avond zorgt voor een onrustig beeld voor je ogen. Maak voor de avond dus een donkere modus of ontwerp je website in een donker thema.
- Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Zorg dat de content die je maakt en vormgeeft kwalitatief hoog is en interessant voor je doelgroep. Maak geen content om content te maken voor een betere vindbaarheid.
- De homepage is niet (meer) dé belangrijkste pagina van je website. Bezoekers die via zoektermen op je website terecht komen, komen vaak niet terecht op je homepagina maar op de pagina die over het zoekwoord gaat. Beschouw elke pagina dus als een landingspage.
Blijf bij jezelf
Jessica: “Los van alle trends is het vooral belangrijk bij jezelf te blijven. Zorg voor authenciteit in je communicatie. Mensen doen zaken met mensen, nu nog meer dan ooit. Het persoonlijke is en wordt dan ook steeds belangrijker. Met wie doe ik eigenlijk zaken? Pas je website hierop aan.”
Koffie of thee?
Wil je meer weten over hoe jij optimaal kunt online presteren in 2020? En wat 3AMI hierin voor jou kan betekenen? Maak kennis met ons. Bel, mail of app voor een afspraak. Wij komen graag langs om kennis te maken of je kunt natuurlijk bij ons een bakkie komen doen.