Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok, YouTube, Pinterest, Snapchat… De social media platformen domineren, of je het nou leuk vindt of niet, onze werelden. Je kunt er niet meer omheen en wil je online zichtbaar zijn dan is je aanwezigheid hierop noodzakelijk. 2,77 miljard mensen maakt gebruik van social media, waarvan 13,7 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder! Maar weet jij op welk platform(en) jouw doelgroep (het meest) actief is?
Diensten
Social media
De laatste cijfers (2021)
Facebook is met haar 10,4 miljoen gebruikers al jaren het grootste social media platform in Nederland. Maar je ziet veel verschuivingen, zo groeit het niet alleen steeds minder hard, steeds meer jongeren verlaten het platform en er zijn meer ouderen aanwezig. Youtube is hard bezig om Facebook in te halen met 9,1 miljoen gebruikers. Ook Instagram (5,9 miljoen) en Linkedin (5 miljoen) maken een enorme groei door. En vergeet TikTok niet… Dit platform dat mateloos populair is onder jongeren heeft 149% (!) meer gebruikers erbij gekregen in 2021. Er zitten momenteel meer jongeren op TikTok dan Facebook.
Top 10 social media kanalen van 2023
Whatsapp: 13,3 miljoen
Youtube: 9,9 miljoen
Facebook: 9,9 miljoen
Instagram: 7,8 miljoen
LinkedIn: 5,0 miljoen
Pinterest: 4,6 miljoen
TikTok: 4,0 miljoen
Snapchat: 3,9 miljoen
Twitter: 3,1 miljoen
Telegram: 1,0 miljoen
Wist je dat?
89
91
49
Vind die klik met jouw doelgroep
Het is dus noodzakelijk om te weten waar jouw doelgroep zich online bevindt. De juiste boodschap, op het juiste moment op het juiste medium, dat is belangrijk om die klik te krijgen. En hoe maak je van je klanten ambassadeurs en trigger je ze tot actie? Social media vergroot je online zichtbaarheid. Het laat je op een eenvoudige en goedkope manier de naamsbekendheid van jouw bedrijf of organisatie vergroten. Bij het opzetten van een effectieve social media strategie komen de sociale netwerken, blogs en andere online communities aan bod om het rendement van jouw website te vergroten.
Soorten content
Er bestaan veel soorten content die je kunt delen op social media: (live)video’s, (stock)foto’s, animatie, audio, tekst… Maar hoe weet je welke content de beste klik heeft met jouw doelgroep? Wat werkt het beste op welk platform en ook niet geheel belangrijk: Wat past het beste bij jou én jouw bedrijf? Content delen om het delen werkt niet. Maak en deel dus wat waar jij blij van wordt, of laat het door ons doen! Dan kun jij je blijven concentreren op je onderneming.
Social media advertising
Waarschijnlijk heb je, (net als veel anderen), bij Facebook wel eens de knop ‘promoten’ voorbij zien komen, of wellicht heb je er wel eens op geklikt. Hoewel dit helpt om meer mensen te bereiken, is er veel meer uit social media advertising te halen. Door het ‘targetten’ van je doelgroep, het goed instellen van een marketing funnel en het creëren van de juiste content realiseer je veel meer resultaat. Met social advertising helpen wij je met adverteren op Facebook, Instagram, Pinterest, Youtube, Whatsapp en Linkedin.
Social media beheer
Bij veel bedrijven schiet het onderhoud van de eigen socials er vaak bij in. Hierdoor wordt content zonder strategie geplaatst, is de betrokkenheid laag en wordt er geen resultaat behaald. Zonde wanneer je bedenkt dat er op deze manier veel mooie kansen onbenut blijven! Om echt verschil te maken en je bedrijf volledig te ontzorgen bieden we daarom social media beheer aan. We helpen je dan bij het bedenken van creatieve content, het maken van nieuwe berichten, plaatsen van posts en social advertising, maar ook de communicatie op reacties op social media berichten, privé berichten en DM’s kunnen wij voor je overnemen. Waar jij behoefte aan hebt!
Facebook marketing
Facebook is een vluchtig medium. Ga bij jezelf maar eens na: je scant je tijdlijn en besteedt alleen aandacht aan de berichten die je triggeren. En klik je wel eens op een advertentie? Dat doe je pas als een advertentie je voldoende prikkelt om dat te doen. Bijvoorbeeld omdat er een onweerstaanbaar aanbod wordt gedaan dat precies aansluit op jouw behoefte. Zo werkt het dus ook voor jouw doelgroep. Je berichten moeten triggeren om de aandacht te trekken en vervolgens prikkelen om kliks, leads en klanten te genereren.
Instagram marketing
Richt jij je op een doelgroep tot 40 jaar? Dan is Instagram hét social media platform waar je jouw doelgroep kunt bereiken. Bijvoorbeeld met advertenties in de tijdlijn of in de stories die gebruikers vaak meerdere keren per dag bekijken. Adverteren in de ‘ontdekken’ functie van Instagram is ideaal als je een webshop hebt en je wilt je product bij je doelgroep onder de aandacht te brengen. Maar als ze vervolgens niet de gewenste acties nemen, dan heb je er weinig aan. Dus om ervoor te zorgen dat je doelgroep ‘in beweging’ komt, moeten je berichten niet alleen de aandacht trekken, maar ook prikkelen om op te klikken. Alleen dan gaat Instagram adverteren je leads en klanten opleveren.
Linkedin marketing
Ben je actief in de B2B markt? LinkedIn is dan hét social media platform waar je de klik met jouw doelgroep kunt creëren. Naast het plaatsen en adverteren van berichten in de tijdlijn, de plek die gebruikers als eerste zien als ze inloggen op LinkedIn kun je het ook persoonlijker maken. Zo kun je een gepersonaliseerd bericht naar de inbox van je doelgroep sturen om hen te bereiken. En ook hier gaat het niet alleen om het prikkelen. Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep over gaat tot die klik, aankoop of contact opname?
Meten is… juist weten!
Om ervoor te zorgen dat je investering in social media zo rendabel mogelijk is, meten we continu de resultaten. Daardoor krijgen we gaandeweg steeds meer inzicht in wat wel en wat niet werkt bij jouw doelgroep en kunnen we de berichten en advertenties daarop optimaliseren.
Aan de slag met social media?
Heb je behoefte om jouw social media kanalen eens door ons onder de loep te laten nemen, wil je jouw product of dienst verkopen op Facebook, Instagram of Linkedin? Of ben je op zoek naar een online marketing bureau die het social media beheer voor jou uit handen neemt? We bespreken graag de mogelijkheden met je.