Maar wacht, doen jullie met 3AMI ook niet veel zoekmachine optimalisatie? En zijn jullie nu niet je eigen handel onderuit aan het halen…? Jup, beetje wel, al duurt het nog wel even voordat Google echt uitsterft. En er is één troost, de Millennials en Boomers gebruiken voorlopig nog wel de traditionele zoekmachine zoals Google 😉. En bij B2B zal het, verwachten wij, nog langer duren voordat de zoekmachine vervangen wordt. We nemen je graag mee in onze gedachten over de toekomst van zoekmachine optimalisatie (SEO) en de traditionele zoekmachines.
TikTok, Instagram en AI een ‘gevaar’ voor de zoekmachines
Wij vragen ons vaak hardop af of de huidige traditionele zoekmachines zoals Google en Bing nog toekomst hebben. Artificial intelligence kan een ‘groot gevaar’ voor de zoekmachines zijn als ze dit niet op tijd omarmen. Maar wist je dat social media als TikTok en Instagram stiekem een nog groter gevaar zijn voor zoekmachines? Vooral bij B2C.
Generatie Z (geboren tussen 1997 en 2012) gebruikt vooral TikTok en/of Instagram bijvoorbeeld als zoekmachine. RTL Nieuws schreef daar afgelopen zomer dit artikel over naar aanleiding van een uitspraak van Google-topman Prabhakar Raghavan.
Google zet al AI in in de zoekmachine
Google zet al een aantal jaar AI in. Google kan namelijk steeds beter jouw vraag in de zoekmachine beantwoorden. Toch vindt vooral Generatie Z dat Google weinig goede antwoorden geeft. Dit komt mede doordat de algoritmes van social media beter weten welk antwoord er bij de zoeker past. Plus dat bijvoorbeeld TikTok met korte filmpjes binnen 15 seconden antwoord geeft op je vraag. Scheelt weer lezen… #aandachtsspanne
Google heeft nog steeds een gigantische hoeveelheid actuelere data dan AI. En ‘data is king’ kan hier ook zeker in op gaan. Als Google dit goed weet te combineren met AI, kunnen zij zomaar als winnaar uit de strijd komen. Update 6 februari (via de NOS): Inmiddels heeft Google hun AI-machine ‘Bard’ ook klaar staan voor lancering en wordt deze op dit moment getest door een selecte groep.
Om aan te geven hoe belangrijk AI gaat zijn in de toekomst: Microsoft gaat de komende jaren tot wel 10 miljard investeren in ChatGPT en zal dit vooral gebruiken in hun huidige programma’s en de zoekmachine Bing. Zo hoef jij wellicht in de, nabije, toekomst een stuk minder mails te schrijven omdat AI dat voor je doet.
Wie is je doelgroep? B2C? B2B?
Is dit nu een gevaar of juist een kans? Bij elk project is het van belang om te kijken wie je doelgroep is, waar die zich bevindt en wat voor content die graag ziet. Pas daar dus je boodschap en medium op aan. Hier zit bij B2C grote verschillen in generaties. B2B verandert hier ook zeker in mee, maar ons inzien iets trager dan B2C. Waardoor B2B nog wat langer gebruik zal maken van de traditionele zoekmachine. LinkedIn wordt tevens als zoekmachine gebruikt in B2B.
Google is stervende, maar dat gaat traag
Ons werk als SEO specialist
Hebben we nu een doodsvonnis getekend voor onszelf? Wij hebben in 2022 nog meer SEO-onderzoeken en -optimalisaties uitgevoerd dan het jaar daarvoor. En voor dit jaar, 2023, zijn we er alweer een flink aantal aan het uitvoeren. Maar één ding is wel zeker, de manier waarop mensen zoeken verandert. Maar dat verandert eigenlijk al jaren, en daar moet altijd je in mee bewegen. Waar we ‘vroeger’ zochten op een enkel woord of misschien twee, zoeken we nu vooral met een hele zin.
Ook bij het zoeken op bijvoorbeeld TikTok is het van belang om als bedrijf de juiste zoekwoorden te verwerken in je content. Welke dit moeten zijn kun je onderzoeken, net zoals je dat bij zoekmachines kan doen. Ook hiervoor geldt, ken je doelgroep en weet waar die online zich bevinden.
Kansen in zoekmachine-optimalisatie (SEO)
Waar je wellicht via Google het moeilijk kan winnen van bijvoorbeeld grote webshops, kan dit wel door o.a. social media optimalisatie. Maar dit is sterk afhankelijk van je doelgroep.
Wanneer Google echt dood is, blijft een vraag. We kunnen ons ook niet voorstellen dat een bedrijf als Google zich niet (sneller) gaat aanpassen. Maar het zal wel haast moeten gaan maken om mee te gaan. Het heeft zelf niet voor niets ‘code rood’ afgegeven in verband met ChatGPT.
Kortom zoekmachine optimalisatie zelf is niet stervende, het platform waarvoor je optimaliseert kan veranderen. Net waar de doelgroep zich bevindt. We moeten de social media ook meer gaan zien als zoekmachines. Benieuwd wat jij nu kan doen om beter vindbaar te zijn bij jouw doelgroep? Neem contact met ons op of plan vrijblijvend een afspraak in.
De afbeeldingen in dit artikel hebben we door middel van AI laten maken 🙂