Skip to main content
Je leest dit bericht in ongeveer 6 minuten, veel leesplezier!

Begin 2021 rolde Apple een privacy-update (IOS 14.5) uit waarin conversiemeting van online advertenties moeilijker is geworden. Na deze privacy-update volgde de release van iOS 15 in het najaar. En weer heeft Apple een extra privacy-update voor ons, nu voor e-mail(marketing).

Apple Mail heeft namelijk een nieuwe functie gekregen genaamd: Mail Privacy Protection. Hierdoor kun je als verzender moeilijker zien:

  • Of en wanneer een e-mail is geopend, Apple Mail opent alle mail namelijk vooraf om te scannen op volgpixels;
  • Waar een contact zich bevindt wanneer een e-mail geopend is, de locatie wordt verborgen;
  • Het type apparaat waarmee een mail geopend is.

Daardoor kun je tevens moeilijker:

  • A/B testen doen, aangezien Apple Mail alle mail opent en je niet kan zien welke onderwerpregel bijvoorbeeld het beste presteert. Wel kun je A/B testen alleen onder Android gebruikers uitvoeren;
  • Live content gebruiken zoals bijvoorbeeld een countdown timer;
  • Een systeem laten bepalen op welke tijd het beste een e-mail verstuurd moet worden. Apple Mail opent alle mail namelijk op dezelfde tijd. De statistieken van open tijden kloppen dus niet meer.

Invloed Apple’s iOS 15 op e-mailmarketing

Een nieuwsbrief komt uiteraard wel gewoon aan bij Apple Mail gebruikers. Maar door deze update zijn de rapporten van campagnes niet volledig. De cijfers over geopende mails en de locatie zijn niet meer accuraat. Bij contacten die Apple Mail gebruiken in combinatie met iOS 15 en/of Mac OS Monterey zal de mail altijd als geopend worden weergeven.

A/B testen gebaseerd op het aantal geopende mails werkt hierdoor ook minder goed. Ook is het lastiger geworden om contacten die de mail nog niet geopend hebben opnieuw de nieuwsbrief te sturen, bijvoorbeeld een week later. 

Het verschil in e-mailmarketing sinds Apple Mail privacy-update

Voor diverse klanten versturen wij op maandbasis nieuwsbrieven. We zien een gemiddelde stijging van 5-10% van de geopende mails sinds de privacy-update. Het percentage dat klikt is nagenoeg ongewijzigd.*

Gemiddelde stijging van 5-10% van geopende mails

Ook wij stuurden bij bepaalde doelgroepen na een ‘x’ aantal dagen een herhaling van de nieuwsbrief indien deze nog niet geopend was. Omdat dit nog steeds effectief is, blijven we dit doen. Ook al weten we dat die 5-10%  de nieuwsbrief niet nog een keer zal ontvangen, terwijl ze de mailing misschien nog niet geopend heeft.

Daarnaast staren wij ons niet blind op het aantal geopende e-mails. Veel interessanter zijn het aantal kliks naar de site en hoeveel ontvangers een eventuele aankoop direct doen.

Goed nieuws voor jouw e-mailmarketing

Deze verandering zal alleen gelden voor contacten die Apple Mail gebruikt met de laatste software update. Voor Android en Windows contacten is er nog niets veranderd.

Toekomst van e-mailmarketing

Privacy wordt steeds belangrijker. Volg cookies zijn en worden steeds meer geblokkeerd. Hierover schreven wij in 2021 al een blog. Ook grote tech-giganten zijn aan het mee bewegen, met zoals het nu lijkt, Apple voorop. Voor Google is er nu ook werk aan de winkel. Gebruikers van bijvoorbeeld Google Chrome willen steeds meer invloed op hun privacy en dus minder volg cookies. Maar zo’n privacy update heeft grote invloed op de advertentieverkoop inkomsten van Google. Ze verliezen dan mogelijk veel omzet die ze generen met Google Adwords campagnes.

Meld je aan voor de 3AMI 10 jaar actie
verjaardagsfeest 3ami

Wij zijn jarig! 🥳

10 jaar | 10 maanden | 10 cadeaus

Vier je mee?

Focus op je lezer bij e-mailmarketing

Bij zoekmachine-optimalisatie en social media marketing benoemen we het vaak, maar het blijft belangrijk voor alle (marketing)uitingen die je doet: Staar je niet blind op statistieken. Maak content omdat het je doelgroep helpt of omdat het relevant voor ze is. Op die manier krijg je oprechte volgers die jou interessant vinden. Maak geen content omdat ‘het moet’. Dit zal resulteren in meer uitschrijvingen op jouw mailings.

Maak geen content omdat ‘het moet’

Tuurlijk, het is belangrijk om waar je kunt call-to-actions te maken en andere meetelementen te implementeren. Zorg er altijd voor dat wat je doet, zoveel mogelijk meetbaar is. Want zoals eerder gezegd, kliks blijven (tot op heden) meetbaar.

Statistieken helpen je om de juiste content op de juiste plek te krijgen en te zien wat het meest interessant is. Ook helpt het je om een eventuele verkoop die hieruit vloeit te meten. Waardevolle informatie dus!

Ook de klik vinden tussen jouw doelgroep en interessante mailings?

Ben je op zoek naar deze online klik naar jouw website of aanbieding? Heb je interessant nieuws die je wilt delen met jouw doelgroep. Of wil je je huidige nieuwsbrieven onder de loep laten nemen, zodat er meer verkeer meetbaar wordt? Maak een (vrijblijvende) afspraak met Sjoerd om te bespreken waar hij verbeteringen in jouw e-mailmarketing zien. Dit hoeft niet alleen om nieuwsbrieven te gaan.  ‘Automation Flow’ e-mails die gebruikers krijgen na aanmelding voor een bepaalde dienst of aankoop kan ook voor meer omzet zorgen.

* Deze statistieken komen uit eigen data van klanten waarvoor wij e-mailmarketing versturen.