Skip to main content
Je leest dit bericht in ongeveer 2 minuten, veel leesplezier!

Wie kent het niet? Je hebt een mooi paar schoenen gezocht en sindsdien staat bijna elke site en/of social media die je bezoekt, vol met advertenties van die schoenen. Oorzaak? Cookies. Goed en slecht nieuws, dit is binnenkort verleden tijd.

Goed nieuws: 3rd party cookies verleden tijd

Sites moeten toestemming vragen voor het plaatsen van zogeheten 3rd party cookies, hiermee kunnen websites en platformen zoals Google je volgen en ervoor zorgen dat advertenties continue herhaald worden als je bijvoorbeeld op NU.nl zit. Het overgrote deel van de bezoekers wil zo snel mogelijk van die irritante pop-up af op websites en geeft vaak zonder de privacyverklaring te lezen toestemming om deze cookies te plaatsen. En ta-da: daar zijn die irritante advertenties die je overal ziet terugkomen. Herkenbaar?

Safari en het vernieuwde besturingssysteem van Apple computers en mobiele apparaten, blokkeren sinds eind 2020 dit soort ‘volg cookies’, automatisch. Dit jaar zal ook Google Chrome volgen en zullen andere browsers ook gaan aansluiten bij dit initiatief. Ook steeds meer organisaties stoppen zelf met het plaatsen van dit soort cookies, zoals de STER dit al deed in 2020.

Adverteerders zullen dus aan het werk moeten om duidelijke doelgroepen te gaan maken en advertenties weer te richten op doelgroep in plaats van retargeting (gebruik van cookies). We verwachten dat vooral webwinkels last gaan hebben van het wegvallen van deze cookie, zij kunnen namelijk niet meer een verlaten winkelmandje nog een keer onder de aandacht brengen bij de bezoeker.

Slecht nieuws: we zullen vaker ‘moeten’ inloggen

Nu 3rd party cookies binnenkort geblokkeerd worden door browsers gaan sites en platformen op zoek naar een andere manier voor het verzamelen van data. Één manier daarvan is een login voor bezoekers. Door het laten aanmaken van een account verzamel je op een andere manier data van de bezoeker die je opnieuw kunt inzetten voor advertenties en/of gerichte e-mailmarketing. Je zult bijvoorbeeld een account moeten gaan aanmaken om bepaalde informatie te kunnen zien. Worden deze accounts gemaakt met ‘Facebook login’ of ‘Google login’? Ga er dan vanuit dat deze sociale media je alsnog volgen.

Is het blokkeren van 3rd party cookies echt goed nieuws voor gebruikers?

In eerste instantie dachten wij van wel. Maar naar een tijdje begonnen we hieraan te twijfelen, want:

  1. Cookies kun je zelf gemakkelijk verwijderen (maar wie doet dat?);
  2. Cookies kun je blokkeren met plugins (maar wie doet dat?);
  3. 3rd party cookies mogen niet zomaar geplaatst worden (maar het merendeel klikt gewoon op akkoord).

Als je bovenstaande punten zou doen, zijn 3rd party cookies stiekem de beste oplossing. Je wordt namelijk straks misschien gedwongen een account aan te maken. Zo’n account verwijderen bezorgt je veel meer rompslomp dan één knop om al je cookies te verwijderen en in die accounts zitten vaak (nog veel) meer persoonlijke gegevens.

Richt je op de doelgroep

Help ik kan geen gebruik meer maken van retargeting! Ons advies? Ga testen. Richt nu een deel van je advertenties in mét 3rd party cookie en een andere deel zonder deze cookie en echt gericht op de juiste doelgroep. Ga dit daarna vergelijken en fine-tunen. Op deze manier ben je er klaar voor als de cookie in elke browser en besturingssysteem geblokt wordt.

Kortom richt je op de doelgroep en zorg dat je die goed in beeld hebt en daarop target met je advertenties. Zolang de doelgroep goed is ingesteld en de boodschap klopt, zou dit in bereik en uiteindelijke conversie geen verschil moeten maken.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het inzichtelijk maken van je huidige advertentiestromen of het testen van advertenties zodat jij er klaar voor bent? Neem dan contact met ons op.

Bron: Emerce