Veel bedrijven hebben er (momenteel) mee te maken: personeelstekort. De zoektocht wordt voor (grote) bedrijven vaak gedaan door een recruiter of kent een HR manager die deze dagelijkse taak toe behoren krijgt. Zij werven nieuwe talenten op basis van hun kennis, ervaring en kwaliteiten en benaderen hen direct. De potentiële werknemer heeft dus geen weet van het bedrijf dat achter de functie zit. Terwijl dat vandaag de dag steeds belangrijker is. Ze googlen je onderneming, maar deze is (in)gericht op jouw klanten en potentiële doelgroep. Een gemiste kans! In deze blog vertellen wij je hoe je tijdens deze zoektocht online marketing zo effectief mogelijk kan inzetten en de juiste kandidaten kunt vinden door middel van een Werken-bij website.
Een Werken-bij website helpt om vragen te beantwoorden
Als een kandidaat op zoek gaat naar een vacature en diegene ziet een functie die bij hem past, komen waarschijnlijk ook direct de volgende vragen naar boven: ‘Past deze organisatie wel bij mij?’ ‘Kan ik mij hier ontwikkelen?’ ‘Voel ik mij thuis in deze bedrijfscultuur?’ Allemaal zaken die meespelen wanneer een kandidaat overgaat tot solliciteren. Jouw corporate (algemene) website richt zich op het aantrekken van klanten en laat zien wat je als bedrijf te bieden hebt.
Wil je nieuwe medewerkers aantrekken? Dan is een Werken-bij website dé plek om te laten zien wat je als werkgever te bieden hebt. Hier kun je op een laagdrempelige manier communiceren over extra’s die jouw organisatie biedt aan haar medewerkers. Via een Werken-bij website krijgen kandidaten op voorhand al feeling met je bedrijf. Het laat niet alleen een duidelijk overzicht van alle vacatures zien, maar versterkt ook je branding en je geeft kandidaten een snelle en makkelijke manier om te solliciteren.
5 redenen waarom jouw onderneming een Werken-bij website nodig heeft
-
Jouw verhaal
Het begint natuurlijk bij een passende functie en mooi salaris, maar vervolgens wil een sollicitant weten of hij zich thuis zal voelen in jouw organisatie. Op een Werken-bij website vindt de werkzoekende naast vacatures er ook meer over de organisatie, collega’s en arbeidsvoorwaarden. Steeds vaker zien we dat wanneer iemand op zoek is naar een nieuwe uitdaging er de wens is om echt iets bij te kunnen dragen. Een goede Werken-bij website vertelt een toekomstige medewerker dus wat je de wereld te bieden hebt en hoe hij of zij daar een rol in kan spelen.
-
Waardevolle content
Hoewel tekst belangrijk is, is er niets zo duidelijk als het juiste beeld. En misschien wel tevens zo belangrijk op een Werken-bij site. Beeldmateriaal in vorm van foto’s en video’s geven een kandidaat een nog beter beeld van jouw organisatie. Je hebt vast wel enthousiaste medewerkers in dienst die graag vertellen waarom ze bij jou werken. Ook kun je jouw werkomgeving in beeld brengen, zodat kandidaten zien waar zij komen te werken. Maar denk ook aan de omgeving rondom je kantoor, misschien zit je wel midden in de stad of prachtig bosrijk gebied. Daar kun je genoeg leuke beeld schieten. Vergeet ook niet beelden van teamuitjes, feestje en andere activiteiten weer te geven. Jouw organisatie is meer dan alleen werken.
-
Meer overzicht
Niets is zo vervelend om tijdens het zoeken naar een geschikte functie afgeleid te worden door allerlei andere zaken die op dat moment niet relevant zijn. Een Werken-bij website moet je zien als een geheel aparte site voor je bedrijf met als main focus en doel nieuwe sollicitanten trekken. Je kunt er ook voor kiezen om enkel een landingspage te realiseren, dat onderdeel is van je website. Dit is kleinschaliger, maar misschien voldoende voor jouw onderneming en hoeveelheid vacatures. Als je de kandidaat maar de juiste informatie voorschotelt en op een zo laag drempeligere manier het mogelijk maakt om te solliciteren. Zorg dat er in één oogopslag te zien is, wie je bedrijf is, wat de voordelen zijn om bij jou te komen werken en welke functies daarbij passen.
-
Betere vindbaarheid en Google Jobs
Het doel van een Werken-bij website is natuurlijk om zo veel mogelijk sollicitaties te genereren. De focus van zo’n website ligt altijd op conversie. Natuurlijk zijn een mooi design en een goede huisstijl belangrijk, maar conversie staat op nummer één. Een bijkomend voordeel is dat de vacatures van een Werken-bij site veel makkelijker te indexeren is door zoekmachines dan de vacatures op een bedrijfswebsite. Een Werken-bij site is enkel en alleen gericht op werken bij jouw organisatie. Hierdoor scoor je sneller hoger in zoekmachines, waardoor je voor meer zoekenden zichtbaar wordt. Wel is het verstandig om voorafgaand een zoekwoordenonderzoek te doen, zodat je zeker weet dat je die klik met jouw kandidaten vindt.
En wist je dat je door het gebruik van Google Jobs je vacatures nog beter vindbaar kunt maken? Door een stukje code aan ‘de achterkant’ van de website toe te voegen, ziet Google wat een vacature is. Hoe completer je de functie, omschrijving, regio en het salaris instelt, hoe beter Google je vacature kan ‘lezen’.
-
Kwalitatievere sollicitanten
Als je personeel zoekt op jouw vacatures dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk aanmeldingen ontvangen. Zoals we bij punt 4 al aangeven, conversie wordt je focus. Maar natuurlijk wil je wel dat jouw tijd nuttig besteed wordt in je zoektocht en dat hier ook echt kwalitatieve sollicitaties tussen zitten. Een Werken-bij site kan jou juist hierbij helpen. Doordat je dieper ingaat op jouw organisatie, de mensen die er werken en de sfeer die er hangt, trigger je de lezer meer. Het kan ook een omgekeerd effect hebben: de lezer matcht niet met jouw organisatie. Geen probleem: je bespaart tijd en geld als kandidaten voor hun sollicitatie al inzien dat ze niet bij jouw organisatie passen. Met een Werken-bij site zal je uiteindelijk meer sollicitaties krijgen van mensen die bewust voor jouw organisatie kiezen.
Een werken-bij website voor jouw onderneming?
Jup, wij zijn er heilig van overtuigd dat een Werken-bij website zorgt voor meer en betere sollicitanten. Zet daarbij ook social media in, dan zal het je zoektocht alleen maar bevorderen.
Wil jij ook een eigen Werken-bij site voor jouw organisatie? We helpen je graag met het opzetten ervan! Voor accountantskantoor Konings & Meeuwissen uit Nijmegen creëerden we al zo’n Werken bij-website!
Succes! Heb je vragen of wil je sparren? Plan een 3AMeeting.