Skip to main content
Je leest dit bericht in ongeveer 4 minuten, veel leesplezier!

Wie gebruikt ze niet? Emoji’s. Deze emoticons of ideogrammen helpen ons om onze online boodschap te verduidelijken. Ieder jaar voegen techbedrijven een nieuwe reeks emoji’s toe. In september was dit al versie 14.0. Maar wie bepaalt hoe ze eruit zien, welke boodschap ze brengen en waarom zien ze op elk apparaat er anders uit? We zochten het voor je uit!

De geschiedenis van de emoji

Emotions of smiley’s, zoals we ze ook vaak noemen, bestaan al veel langer dan computers. Tenminste als we de eerste smiley niet als een typfout beschouwen… De Engelse dichter Robbert Herrick schreef in 1648 namelijk het volgende:

Tumble me down, and I will sit
Upon my ruins (smiling yet  : ) 

Hetzelfde geldt voor een speech uit 1862 van de Amerikaanse president Abraham Lincoln, waar op papier een al dan niet bedoelde knipoog in staat.

De eerste keer dat een smiley bewust werd gebruikt, was door Scott Fahlman. Deze hoogleraar computerwetenschap aan de Carnegie Mellon University van Pittsburgh in Amerika stuurde in 1982 een e-mail naar een aantal collega’s. Om misverstanden voortaan te voorkomen had hij een voorstel: berichten die grappig bedoeld waren, moesten het symbool  : ) krijgen en boodschappen met een serieuzere ondertoon, : ( .

De allereerste emoji is bedacht door de Japanse interface-ontwerper Shigetaka Kurita. In 1999 ontwierp hij voor het Japanse telecombedrijf NTT DoCoMo een set van 176 pictogrammen. Dit bedrijf bood toentertijd al mobiel internet aan, maar het e-mailsysteem kon niet meer dan 250 tekens versturen. Eén emoji gaf de gebruiker hierdoor de mogelijkheid om minder tekens te hoeven gebruiken.

eerste set emoji online marketing social media

De verschillende uiterlijkheden op onze apparaten

In 2011 worden emoji’s voor het eerst toegevoegd aan het toetsenbord van iPhone, maar is alleen beschikbaar voor de Japanse markt. Later ontdekken iPhone gebruikers uit andere landen dat ze deze symbolen aan hun berichten kunnen toevoegen door een Japanse app te downloaden. Dit wordt zo’n succes waarop Apple emoji’s voor iedereen beschikbaar maakt en de andere aanbieders en platformen volgen al snel. Alhoewel Apple, Google, Microsoft, Facebook concurrenten van elkaar zijn, hebben ze bij emoji’s juist elkaar nodig en moeten ze samenwerken. Alle emoji’s zijn eigenlijk codes, die zijn samengebracht in één taal: Unicode Consortium. Elke emoji heeft zijn eigen code en zodra jij een emoji op bijvoorbeeld een iPhone verstuurt, zorgt deze code erbij dat een ander dezelfde emoji ook op zijn Samsung telefoon ontvangt, alleen kan het zijn dat ‘ie er iets anders uitziet.

emoji uiterlijke verschillen online marketing social media

Over een aantal emoji’s is er ook controverse. Zoals het pistool. Apple wilde hier in 2016 vanaf. Als je bijvoorbeeld in Frankrijk deze emoji stuurt, kan dit worden gezien als doodsbedreiging. Een man kreeg daar een gevangenisstraf van 3 maanden toen hij deze naar zijn ex-vriendin stuurde. Ook in Amerika zijn er meerdere van deze bedreigingen geweest. Daarom is deze emoji nu veranderd in een waterpistool1.

emoji pistool online marketing social media

Politiek gevoelig

Meer emoji’s liggen politiek gevoelig bij techbedrijven. Aan de ene kant willen ze mensen verbinden en niemand voor het hoofdstoten, maar de andere kant hebben ze door deze symbolen de mogelijkheden om een publiek debat aan te sturen. Een lastige strijd. Voor de Tibetaanse vlag bijvoorbeeld bestaat er wel een Unicode, maar waarschijnlijk door de gevoelige kwestie die speelt of Tibet nou wel of niet bij China hoort, is deze nooit omgezet. Ook de Afghaanse vlag staat ter discussie nu de Taliban het land heeft overgenomen. In de richtlijnen van de Unicode staat: als een land een vlag verandert, dan wordt dit ook bij de emoji’s gedaan. Maar de techbedrijven beslissen zelf óf of wánneer ze dat doen, dus zolang niemand de vlag accepteert, wordt deze ook niet aangepast.

(Mis)Communicatie

De emoji is een universele beeldtaal en moet mensen uit verschillende landen met verschillende talen met elkaar communiceren. Ook zorgt het ervoor dat online beter zichtbaar bent. Maar niet alle emoji’s betekenen in alle landen hetzelfde. Zo betekent 👌 bij ons perfect, maar in Turkije scheld je er iemand mee uit. En waarschijnlijk ken je ook deze emoji’s 🍆🍑 Gewoon groente en fruit toch? Nou nee, tegenwoordig zien we de aubergine als penis en de perzik als billen. En daar zijn de social media kanalen Facebook en Instagram niet blij mee, want volgens hun richtlijnen is het verboden om seks, sekschats of naaktbeelden aan te bieden of daarnaar te vragen en dat ook ‘contextueel specifieke en algemeen gebruikte seksuele emoji’s of emoji-reeksen’ daaronder vallen. Het gebruik van deze emoji’s is dus niet helemaal verboden, maar wel in combinatie met elkaar.

‘Emoji’ komt van het Japanse woord voor ‘beeld’: 絵, (spreek je uit als ‘eh’) en ‘letter’ of ‘karakter’: 文字 (spreek je uit als ‘moji’).

Diversiteit

Bij elke nieuwe emoji-update kijkt Unicode naar wat er in de maatschappij speelt. Denk bijvoorbeeld aan gender, LGBTIQ+, huidskleur, gezinssamenstellingen etc. Daardoor zie ik de laatste jaren veel meer diversiteit in de emoji. Er zijn bijvoorbeeld meerdere huidskleuren beschikbaar, mag liefde voor iedereen zijn en zijn de emoji’s die blijkbaar in eerste instantie mannenberoepen zouden zijn, nu ook afgebeeld met vrouwelijke emoji en natuurlijk hebben de non-binaire emoji hun intreden gemaakt.

emoji gender diversiteit online marketing social media

Maar critici vindt dat de Unicode-club nog lang niet divers genoeg is. De club zou bestaan uit voornamelijk witte, mannelijke Amerikaase software-ontwikkelaars in Californie, dus zie je dat steeds meer invloeden van buitenaf (bekende artiesten of activisten) de keuzes voor nieuwe emoji beïnvloeden. Wil jij je ook aansluiten bij Unicode? Lidmaatschap van Unicode staat open voor wie ervoor wil betalen. ‘Full member’ worden kan voor bijna 18.000 euro per jaar, maar als individu kun je al lid worden voor 64 euro. Meestemmen mag je dan niet, meepraten wel2.

Figs and Facts emoji’s

Adobe heeft in 2021 in aanloop naar Wereld Emoji Dag op 17 juli een onderzoek gedaan naar het gebruik van emoji’s wereldwijd3. Een aantal conclusies op een rij:

  • 88% zal meer empathie voelen bij iemand die een emoji gebruikt;
  • 90% vindt dat emoji het makkelijker maakt om hun gevoelens te uiten;
  • 55% vindt het prettiger om zich uit te drukken in emoji’s dan via een (telefoon)gesprek;
  • 70% vindt dat emoji’s helpen om een goed gesprek te voeren over culturele en maatschappelijke zaken;
  • 75% vindt het oke om alleen een emoji als snelle repsons te sturen in plaats van woorden;
  • 60% zal eerder hun mail of push melding openen als een (favoriete) emoji daarin afgebeeld wordt;
  • 42% zal eerder producten kopen als er wordt geadverteerd met gebruik van een emoji.

Top  5 favoriete emoji:

  1. 😂
  2. 👍
  3. ❤️
  4. 😘
  5. 😢
Bronnen:
1. https://www.youtube.com/watch?v=Wu4njDN-NFc
2. https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/deze-nederlander-kan-namens-oman-meebeslissen-over-uw-emoji~b9550eff/
3. https://blog.adobe.com/en/publish/2021/07/15/global-emoji-trend-report-2021.html#gs.d634qq