Skip to main content
Je leest dit bericht in ongeveer 12 minuten, veel leesplezier!

Jaren geleden kenden we voornamelijk alleen de voorjaarssale en de najaarssale die bekend stonden als dé tijd om voordelig te shoppen. Dat shoppen deed je dan ook voornamelijk in de winkel zelf. Nu lijkt de retail elke maand wel een ‘sale’ te hebben en vergeet vooral Black Friday niet. Of kan ik beter zeggen Black month, wat zeg ik… Black months! Want met Sinterklaas en kerst is de koopjesjacht in november en december big business. Maar hoe is Black Friday ontstaan en moet jij er ook aan meedoen? Wij delen 6 tips voor de (kleinere) ondernemer.

Black Friday is ontstaan in de VS. Het is de dag na Thanksgiving dat elke vierde donderdag in november daar gevierd wordt. De dag erna, op vrijdag, zijn de meeste mensen vrij. En met de feestdagen in het vooruitzicht wordt daar flink van geprofiteerd. Winkels gaan al vroeg open met vaak hoge kortingen tot wel 75%. In Nederland vieren we geen Thanksgiving en is het ook niet zo dat we de dag erna vrij zijn. Toch is het naar ons komen overwaaien met dank aan social media. Vanaf 2015 is het fenomeen langzaam bij ons geïntroduceerd en zie je het zich voornamelijk online afspelen. Maar één ding is zeker: je kunt er echt niet omheen. Maar moet jij als (kleine) ondernemer hier ook aan meedoen? En wat kun je het beste wel en niet doen?

  1. Begin op tijd

Zeker in de online marketing is het verstandig om vooraf een strategie te bedenken. Maak een planning, doe markt- en doelgroeponderzoek, zet je acties klaar en plan je campagnes in. Zorg ook dat je aanbiedingen echt zijn. Grote e-commerce bedrijven hebben in het verleden al eens de plank misgeslagen, door in de weken voor Black Friday de prijzen te verhogen, zodat ze tijdens de campagnes grote kortingen konden aanbieden.

Heb je geen zin of budget om Black Friday groots te benaderen, maar wil je er wel een slaatje uitslaan? Bereid je goed voor, doe onderzoek en doe wat het beste bij jou en je producten en/of diensten past.

  1. Zoekwoordenonderzoek

Om in kaart te brengen hoe en waarop je doelgroep zoekt adviseren wij om een zoekwoordenonderzoek te doen. Bepaal vooraf waar je op gevonden wilt worden en maak een profiel van je doelgroep. Wij kunnen voor je onderzoeken of je daadwerkelijk succes gaat hebben op deze zoektermen, wat de concurrentie doet en of er betere alternatieven zijn. Door je doelgroep echt te kennen, kun je pas die online klik creëren. Zo’n zoekwoordenonderzoek kost 400 euro*. Daarbij ontvang je direct een analyse van je huidige online media en advies hoe je deze zelf kunt verbeteren.

  1. E-mailmarketing

E-mail, dat is toch al jáááren dood? Niet hoor! E-mailmarketing is nog steeds een van de best werkende en meest persoonlijke manieren om contact te hebben met je klanten. Want denk er eens goed over na: iedere subscriber heeft zich geheel vrijwillig ingeschreven. Helemaal AVG proof, en alle ontvangers zitten oprecht te wachten op jouw nieuws, informatie of aanbieding. Blijkbaar zitten zij met een vraag of wens, en verwachten oplossingen of antwoorden via jouw e-mails te ontvangen. Black Friday is dus het ideale moment om een mailing te versturen en deze behoeftes met informatie te voorzien. En zo’n mailing versturen is helemaal niet moeilijk. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een mailingsysteem (zoals Mailchimp) en een mooi uitziende template waarin je jouw diensten en producten in uitlicht. Wij kunnen dit voor je inrichten en ontwerpen. Een mailing versturen is vrij simpel en kun je geheel zelf doen!

Laat het weten of wij dit voor jou mogen inrichten

  1. Speel in op producten die al gewild zijn

Heb je een webshop? Wist je dat je met je shop, zonder grote acties, ook je klanten kunt triggeren om een aankoop te doen? Door bijvoorbeeld vergeten winkelmandjes een mooie aanbieding te doen. Heeft een bezoeker nog producten in zijn winkelmandje staan die (nog) niet zijn afgerekend? Bijna 75 procent van de online shoppers laat winkelwagentjes achter zonder ze af te rekenen. In je webshop kun je eenvoudig zien wie zich hieraan ‘schuldig’ maakt en er een actie op instellen, dat ze tijdens Black Friday een korting krijgen zodat ze deze alsnog afrekenen.

Kent jouw webshop de feature wishlist (verlanglijstje)? Hiermee kan de gebruiker producten opslaan in een lijst waar hij of zij interesse in heeft. Tijdens Black Friday kan je hier ook heel eenvoudig op inspelen door een korting aan te bieden.

Wil je weten of dit ook in jouw webshop kan? Neem contact met ons op, we onderzoeken het voor je.

Black Friday cijfers 2020

5

miljoen transacties

85

hogere omzet dan in 2019

10

minder gepind in winkels
  1. Zorg voor een snelle website

Je website moet eigenlijk altijd snel zijn. Maar als je op 1 dag extra veel bezoekers verwacht zoals tijdens Black Friday en hier ook extra advertentiebudget voor vrij maakt. Zorg dan dat de webserver waar je website op draait hier klaar voor is. Niets is erger dan veel bezoekers hebben met een server die hapert, omdat die het niet aan kan. Het resultaat? Je website laadt traag of laat foutmeldingen zien. Geloof ons, de online shopper haakt af, vertrekt en komt niet meer terug.

Is jouw website of webshop snel genoeg? Laat het ons even checken, dan sta je niet voor verrassingen.

  1. Laat kortingen al vóór Black Friday ingaan

In de eerste twee weken wordt men al een beetje opgehyped door de aankondiging van Black Friday. Op 11 november heb je namelijk al Singles Day. Singles Day is van oorsprong een anti-Valentijnsdag, bedacht in China in de jaren 90, door vier vrijgezelle mannen. In Nederland is 11-11 de dag dat we carnaval inluiden, maar sinds een aantal jaar dus ook Singles Day. De nadruk wordt hierbij voornamelijk gelegd op – logisch – singles, maar ook niet-singles kunnen profiteren van mooie aanbiedingen. En wat ons betreft de start van de online koopgekte. Op Black Friday worden consumenten doodgegooid met allerlei soorten kortingen door verschillende merken en webshops. Wees dat voor en start voor 26 november al met aanbiedingen óf als je echt maar 1 dag flink wilt uitpakken: begin 1 á 2 weken al met aankondigingen door middel van bijvoorbeeld een social media campagne. Dan bereid je de doelgroep alvast voor en weten ze dat ze die dag bij jou moeten zijn.

Overzicht belangrijkste e-commerce data

  • Singles Day: donderdag 11 november 2021
  • Black Friday: vrijdag 26 november 2021
  • Cyber Monday: maandag 29 november 2021
  • Cyber Week: maandag 22 november t/m maandag 29 november 2021
  • Sinterklaas: zondag 5 december 2021
  • Super Saturday: zaterdag 18 december 2021
  • Kerstavond: vrijdag 24 december 2021
  • Eerste Kerstdag: zaterdag 25 december 2021
  • Tweede Kerstdag: zondag 26 december 2021
  • Oudejaarsavond: vrijdag 31 december 2021

Hulp of advies nodig om het komende shopseizoen tot een succes te maken?

Wij helpen je graag om de online klik met jouw doelgroep te krijgen!

Neem contact met ons op